Sprawozdanie z rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
nauczyciela stażysty
Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie przygotowań do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Stanowi podsumowanie realizacji założonych w planie rozwoju celów i zadań.
Pracę w Zespole Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Tychach rozpoczęłam 1 września 2012 roku i tym samym rozpoczęłam swój staż nauczycielski.
Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 393) oraz zgodnie z planem rozwoju szkoły.
Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne, podniesie efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy, a przez to pracy i osiągnięć szkoły.
W czasie trwania stażu realizowałem założone w planie rozwoju zawodowego cele umożliwiające mi uzyskanie awansu zawodowego. W szczególności są to:

1. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r., §6 ust.2 pkt.1)

Pierwszym krokiem podjętym w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zasad współpracy z opiekunem stażu. Wspólnie z opiekunem stażu, panią Dominiką Kaniewską uzgodniłyśmy harmonogram spotkań oraz zasady i normy współpracy. Umówiłam się z opiekunem na obserwację zajęć, daty przeprowadzenia przeze mnie lekcji w jego obecności oraz zasady omawiania lekcji.
Przystępując do realizacji zamierzeń uznałam, że bardzo istotne jest przygotowanie merytoryczne dotyczące awansu zawodowego. W związku z tym szczegółowo zapoznałam się z procedurą tego awansu, oraz dokonałam analizy prawa oświatowego na podstawie informacji zamieszczanych na stronach internetowych MENiS. Przeczytałam także dodatkowe publikacje omawiające zasady ubiegania się o stopień nauczyciela kontraktowego i na podstawie tych dokumentów zredagowałam plan rozwoju zawodowego i przedłożyłam go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły.
Na początku stażu zapoznałam się z programem wychowawczym szkoły, statutem i zawartymi w nich regulaminami. Kolejnym zadaniem było poznanie funkcjonowania szkoły. Dokładnie przeanalizowałam statut szkoły, program wychowawczy z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, oraz podstawy programowe. Dzięki tej lekturze zrozumiałam jak działa szkoła i jakie mechanizmy regulują jej funkcjonowanie. Dowiedziałam się, jakie są kompetencje poszczególnych organów regulujących życie szkoły i jakie są moje własne obowiązki i prawa. Zapoznałam się również ze sposobami prowadzenia dokumentacji szkolnej: dziennik lekcyjny tradycyjny oraz e-dziennik, a także dziennik kółka zainteresowań i teczka gromadząca prace uczniów z całego roku. Bieżące wpisy w dziennikach umożliwiły mi poznanie struktury dziennika. Przeanalizowałam tygodniowy rozkład zajęć oraz dyżurów. Zapoznałam się także z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pracy w szkole i poza nią (wyjazdy, wycieczki itp.) oraz uczestniczyłam w szkoleniu BHP. Analiza tych przepisów uświadomiła mi potencjalne źródła zagrożenia oraz sposób postępowania w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach. Nabyta w ten sposób wiedza pozwoliła mi nawiązać owocną współpracę z członkami rady pedagogicznej, rodzicami uczniów i wreszcie samymi uczniami. W miarę zdobywania wiedzy zaczęłam brać coraz bardziej aktywny udział w życiu szkoły, w tym współpracować w realizacji planu rozwoju szkoły.

2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż ( § 6 ust. 2 pkt 2)

W ramach tego zadania zapoznałam się z programem nauczania: przeanalizowałam podstawę programową dotyczącą języków obcych (tom 3) wraz z komentarzami. Uczestniczyłam również w szkoleniu dotyczącym nowej podstawy programowej z naciskiem na II etap edukacyjny. Szkolenie prowadziła pani Ewa Sitko z Instytutu Kształcenia Eko-Tur.
Przygotowywałam pomoce dydaktyczne. Utworzyłam własny warsztat pracy: teczki z pracami dzieci dla rodziców, tablice na których dzieci prezentują swoje prace, tworzyłam gazetki tematyczne i dekorowałam sale zajęć nawiązując do tematyki prowadzonych przeze mnie zajęć.
Jako członek Rady Pedagogicznej brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Ponadto uczestniczyłam w szkoleniach dla nauczycieli zarówno w szkole jak i poza murami szkoły:
Wewnątrzszkolne formy doskonalenia/szkolenia:
• Nowa podstawa programowa z naciskiem na II etap edukacyjny (ZAŁĄCZNIK 1)
• Szkolenie BHP
• Szkolenie dla administratorów e-dziennika Librus (ZAŁĄCZNIK 2)
• Szkolenie dotyczące procedur przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego
• Spotkanie pt. „Stop narkotykom. Tak, możesz pomóc.”

Zewnątrzszkolne formy doskonalenia:
• Szkolenie metodyczne pt.„Wykorzystanie Tablicy Multimedialnej” zorganizowane przez Centrum Języków Obcych BEST dla swoich lektorów (ZAŁĄCZNIK 3)
• Osiąganie celów w nauczaniu języka angielskiego „Achieving Your Objectives”, Cambridge English (ZAŁĄCZNIK 4)
• Seria ogólnodostępnych wideo-szkoleń psychologicznych „Rozwój emocjonalny ucznia” Pearson http://www.pearson.pl/angielski/rozwoj-emocjonalny-ucznia.html

Uważam zarówno wewnątrzszkolne, jak i pozaszkolne formy doskonalenia nauczycieli za bardzo cenne pod względem treści merytorycznych, oraz wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami.
Udział w szkoleniach i kursach pomógł mi poszerzyć wiedzę i sprawił, że moje zajęcia stały się ciekawsze zarówno dla dzieci jak i dla mnie. Ja sama, z kolei, zyskałam większą pewność siebie i ugruntowałam swój autorytet jako nauczyciel języka angielskiego.
Na bieżąco korzystałam też z publikacji dotyczących nauczania języka angielskiego oraz o tematyce psychologiczno-pedagogicznej:
• Podniesienie efektów kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (MEN); w szczególności rozdziały dotyczące ucznia ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, a także modelu pracy z uczniem słabosłyszącym
• Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki. Merrill Harmin
• lektura magazynu dla nauczycieli szkoły podstawowej Twoja Nowa Era, wersja elektroniczna (www.nowaera.pl/magazyny.html)
• Uczymy się bawiąc. Lucyna Brzozowska
• Uczymy się jak uczyć. Robert Fisher

W ramach doskonalenia multimedialnych technik pracy dokonałam publikacji w Internecie (strona internetowa: www.publikacje.edux.pl) mojego planu rozwoju zawodowego (ZAŁĄCZNIK 5), jak również przygotowałam dokumentację stażu w formie elektronicznej.
Na bieżąco śledziłam propozycje zadań i scenariuszy lekcji, a także nowości wydawniczych na edukacyjnych stronach internetowych takich jak:
• www.men.waw.pl
• www.elt.oup.com
• www.interklasa.pl
• www.wsip.com.pl
• www.publikacje.edux.pl
• www.scholaris.pl
• www.szkolnictwo.pl
• www.profesor.pl
• www.portaloswiatowy.pl
• www.awans.net
• www.nowaera.pl/national-geographic-video-library
• www.pearson.pl
Przygotowując lekcje korzystałam też z Internetu, programów multimedialnych oraz urządzeń w technologii cyfrowej. Prowadząc lekcje często łączyłam te narzędzia, aby uatrakcyjnić przekaz dydaktyczny – m.in. wykorzystałam serię National Geographic Video Library wraz z dostępnymi na stronie www.ngodkrywca.pl kartami pracy oraz scenariuszami lekcji (ZAŁĄCZNIK 6) – w szczególności, aby pobudzać zainteresowanie uczniów kwestią różnic kulturowych, w tym samej kultury anglosaskiej. Wprowadziłam jako element zajęć serię bajek Disney’a przeznaczoną do nauki języka angielskiego na audio CD, w formie książki oraz prezentacji w Power Point, nagrywałam z uczniami ich autorskie prezentacje krótkich dialogów sytuacyjnych w języku angielskim z przeznaczeniem umieszczenia ich na stronie internetowej ZS STO w Tychach. Od drugiego semestru bieżącego roku szkolnego regularnie dokonywałam wpisów do dziennika elektronicznego Librus.
Wykorzystywałam komputer do przygotowywania konspektów, dokumentacji, sprawdzianów, pomocy na lekcje i dyplomów motywacyjnych (ZAŁĄCZNIK 7, 8, 9, 10, 11). Motywując uczniów do większego zaangażowania w pracy nad językiem angielskim wykorzystywałam także tablicę interaktywną z odpowiednim oprogramowaniem dla poszczególnych podręczników. Propagowałam też wśród uczniów klasy IV SP wykonywanie i przedstawianie na forum klasy własnych projektów w języku angielskim. Wprowadziłam również symboliczne nagrody (np. naklejki), aby wzmocnić zaangażowanie uczniów w proces nauki. W swojej pracy zachęcałam uczniów do samodzielnej pracy nad językiem angielskim oraz do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności językowych poprzez rozwiązywanie interaktywnych zadań, uczestnictwo w grach, zabawach i quizach. Wiele z nich pochodziło ze stron internetowych takich jak:
• www.anglomaniacy.pl
• www.elt.oup.com/student/treetopsfunzone
• www.learnenglishkids.britishcouncil.org
• www.english-4kids.com
W ramach rozwijania świadomości kulturowo-językowej uczniów zaplanowałam, wykonałam dekoracje i poprowadziłam szkolną zabawę Halloween. Wspomagałam również zespół odpowiedzialny za organizację balu karnawałowego.

Przygotowałam uczniów do następujących konkursów w ramach społecznej kampanii „Język to podstawa. Ucz się języków”: (ZAŁĄCZNIK 12)
• British Life – dla uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej
• Finding Nemo – dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej
W tym ogólnopolskim konkursie wzięło udział siedmiu moich uczniów. Uczestnictwo w konkursie zwiększyło ich motywację do nauki oraz dało dobry przykład kolegom z klasy.
Przygotowując zajęcia językowe czerpałam inspirację m.in. z propozycji Klubów Nauczyciela na stronach www wydawnictw językowych w zakresie dodatkowych materiałów dla nauczycieli oraz ciekawych scenariuszy lekcji (w szczególności www.elt.oup.com/teachersclub). Wykorzystywanie dodatkowych materiałów wyraźnie wzmocniło motywację uczniów do nauki języka angielskiego i ugruntowało ich wiedzę oraz umiejętności praktyczne.
Zostałam oddelegowana przez Panią Dyrektor do wspomagania komisji egzaminacyjnej podczas ustnych matur z języka angielskiego w ZS nr 4 w Tychach. Było to dla mnie nowym, a zarazem bardzo cennym doświadczeniem zawodowym; w szczególności w odniesieniu do ewaluacji zaawansowania językowego abiturientów (ZAŁĄCZNIK ).
Brałam również udział w nadzorowaniu egzaminu gimnazjalnego, co dało mi możliwość poznania i zastosowania się do szczegółowych i ściśle określonych procedur w praktyce (ZAŁĄCZNIK ).

Realizując postawione zadania wynikające z planu rozwojowego i planu pracy szkoły, podczas mojego stażu korzystałam z doświadczenia dyrektora, opiekuna stażu, i innych nauczycieli, co pomogło mi w podnoszeniu swojej wiedzy i umiejętności w pracy z dziećmi.

3. Znajomość środowiska uczniów , ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§6 ust.2 pkt 3)

W prowadzonych działaniach edukacyjnych starałam się uwzględniać rozwój psychofizyczny dziecka, jego potrzeby, potencjał rozwojowy i zainteresowania. W tym celu na początku roku szkolnego odbyłam rozmowę z Panią Dyrektor, pedagog oraz opiekunką stażu na temat dojrzałości szkolnej dzieci, które miałam uczyć w najmłodszych klasach szkoły podstawowej. Poprzez regularny kontakt z rodzicami, rozmowy z nimi, poznałam i zgromadziłam dodatkowe informacje o środowisku uczniów i wychowanków, nawiązywałam dobre kontakty z uczniami oraz współpracę z rodzicami.
Podczas konsultacji dla rodziców omawiałam i poruszałam m.in. następujące kwestie:
- sposoby zachęcania dzieci do mówienia w języku obcym
- zindywidualizowane podejście podczas pracy z uczniami na lekcji
- stawianie dzieciom większych wymagań i wykraczanie poza podstawę programową

Chętnie służyłam pomocą i poradą rodzicom i opiekunom, którzy chcieli i potrafili ćwiczyć język angielski z dzieckiem w domu. Swoją postawą zawsze starałam się zachęcić rodziców do współpracy, prowadząc z nimi rozmowy indywidualne.
Współpracowałam także ze szkolnym pedagogiem. Jej wskazówki co do pracy, w szczególności z trzema uczniami okazały się bardzo pomocne; przypadek głębokiej dysleksji rozwojowej, niedosłuchu i złego zachowania. W celu podejmowania właściwych działań sięgałam do literatury tematu. W tej kwestii, oprócz już wymienionych w niniejszym sprawozdaniu pozycji wydawniczych, sięgnęłam też po lekturę publikacji Teaching students with Special Educational Needs. Teacher’s Guide wydawnictwa Oxford (ZAŁĄCZNIK 15). Korzystałam również z doświadczeń opiekuna stażu i członków Rady Pedagogicznej.

4. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust.2 pkt 4)

Obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna stażu i robiłam notatki, które były podstawą do omówienia obserwowanych zajęć oraz bazą do polepszania jakości mojej własnej pracy jako nauczyciela. Szczególną uwagę zwracałam przede wszystkim na sposób wykorzystania czasu na lekcji, rodzaje stosowanych metod pracy z uczniami oraz na indywidualizację procesu nauczania z uwzględnieniem uczniów słabszych i uczniów zdolniejszych. Sama również prowadziłam lekcje w obecności opiekuna stażu. Przeprowadzałam także lekcje w obecności pani Dyrektor. Każde prowadzone przeze mnie zajęcia przeprowadzałam w oparciu o rozkład materiału oraz własne scenariusze lekcji, z dokładnym określeniem celów ogólnych i szczegółowych oraz przebiegiem zajęć. Obserwacja i analiza zajęć prowadzonych przeze mnie w obecności opiekuna stażu wpłynęła na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć. Po każdym działaniu omawiałam przebieg, wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności w mojej pracy (ZAŁĄCZNIK 16).
PODSUMOWANIE
Dziewięciomiesięczny staż oraz doświadczenie zawodowe pozwoliło mi na dokonanie analizy i określenie mocnych i słabych stron własnej działalności zawodowej. W okresie stażu, starałam się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom placówki.
W szkole poszerzyłam swoje umiejętności i wiedzę w zakresie metodyki i dydaktyki zajęć. Swój warsztat pracy wzbogaciłam o nowe doświadczenia – przede wszystkim poznałam specyfikę prowadzenia zajęć z dziećmi. Bieżący rok szkolny był dla mnie sprawdzianem mojej wiedzy i moich umiejętności, wielkim wyzwaniem i okresem wytężonej pracy. Myślę, że podejmowałam działania, które pozwoliły mi na wypracowanie pozytywnych opinii rodziców, ufności i uśmiechu moich wychowanków, co pozwala mi wierzyć, że podejmowane przeze mnie działania są akceptowane, potrzebne i przynoszą pozytywne efekty.
Mocną stroną mojej działalności jest zaangażowanie w szkołę, nauczanie dzieci oraz rozbudzanie ich zapału do nauki, a także ustawiczne dokształcanie, wzbogacanie własnego warsztatu pracy o nowe metody i formy.
Uważam, iż nadal muszę pracować nad usprawnieniem prowadzenia dokumentacji szkolnej. Zdaję sobie sprawę z jej wagi, jednak wciąż przedkładam wartość ucznia jako człowieka, pracę z nim, nauczanie praktyczne nad dbanie o szczegółowe dokumentowanie pracy zawodowej. Będę się także starała pracować nad utrzymaniem dyscypliny wśród uczniów podczas prowadzenia z nimi zajęć, co niekiedy stanowiło problem.
Przebieg stażu utrwalił we mnie głęboką potrzebę nieustannego doskonalenia swoich umiejętności i pracy nad sobą, aby efekty mojej współpracy z uczniami miały wymierne przełożenie nie tylko na wyniki testów, ale przede wszystkim na praktyczne zastosowanie języka angielskiego w życiu codziennym. Myślę, że działania podjęte przeze mnie w okresie stażu przyniosły pozytywne efekty w mojej działalności zawodowej. Po zakończeni stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić warsztat własnej pracy i podnosić kwalifikacje. Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania stawały się z roku na rok coraz bardziej atrakcyjne. Zamierzam również nadal gromadzić literaturę przedmiotu, a także samodzielnie przygotowywać środki dydaktyczne. Ważną kwestię stanowi także bycie „na czasie” z nowinkami technicznymi. Obecnie praca nauczyciela wręcz wymaga znajomości obsługi komputera, programów komputerowych wspomagających edukację oraz swobodnego poruszania się po Internecie. Dlatego też będę starała się nadal, w miarę możliwości, wspierać swoje działania dydaktyczne technologią komputerową i informacyjną.

……………………………
podpis stażysty