Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty
Rok szkolny 2012/2013
Nauczyciel: Aurelia Borg
Posiadane wykształcenie: magister filologii angielskiej z przygotowaniem pedagogicznym
Przedmiot: Język angielski
Szkoła: Zespół Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Tychach
Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2012 r.
Data zakończenia stażu: 31 maja 2013 r.
Opiekun stażu: mgr Dominika Kaniewska
Cel: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego

1. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r., §6 ust.2 pkt.1)
ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMINY DOWODY REALIZACJI
1. Poznanie procedury awansu zawodowego. - Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego
- Zapoznanie się z treścią Karty Nauczyciela (szczególnie rozdział 3a) oraz Rozporządzeniem MEN. Wrzesień Rozpoczęcie stażu z dniem 01.09.2012
Projekt planu rozwoju zawodowego
Znajomość aktów prawnych
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu - Rozmowa wstępna
- Określenie zasad współpracy Wrzesień oraz na bieżąco Harmonogram spotkań
3. Opracowanie drogi rozwoju zawodowego. - Opracowanie planu rozwoju zawodowego i przedstawienie go do akceptacji dyrektorowi szkoły.
Wrzesień Plan rozwoju zawodowego.

4. Zapoznanie się z zasadami funkcjonowania szkoły oraz obowiązującą dokumentacją. - Prowadzenie dzienników lekcyjnych.
- Zapoznanie się z takimi dokumentami jak:
- Statut szkoły
- Wewnątrzszkolne ocenianie
- Prawa ucznia
- Obowiązki ucznia
- Regulamin dyżurów, wycieczek i inne Wrzesień oraz na bieżąco Zapisy w dziennikach, księga zarządzeń, konspekty.
5. Uczestnictwo w działaniach wewnątrzszkolnych. - Wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, współpraca z innymi nauczycielami, wychowawcami uczniów, ich rodzicami, praca w zespołach przedmiotowych Na bieżąco Zaświadczenia, obecność na zebraniach i radach pedagogicznych
6. Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły. - Pomoc w planowaniu i organizacji, lub udział w organizowanych wydarzeniach w życiu szkoły, współpraca w realizacji planu rozwoju szkoły. Na bieżąco Dokumentacja szkolna, zapisy w dziennikach
7. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego. - Gromadzenie i opis dokumentów, działań, programów, scenariuszy, wydarzeń, itp.
Na bieżąco Wspomniane dokumenty
8. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. - Opis realizacji niniejszego planu rozwoju
- Dokonanie autoanalizy
Maj/Czerwiec 2012 Sprawozdanie z realizacji stażu
2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r., §6 ust.2 pkt.2).
ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMINY DOWODY REALIZACJI
1. Tworzenie i organizowanie pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych. - Współpraca z wydawnictwami, dyrekcją szkoły i pozostałymi nauczycielami języka angielskiego. Na bieżąco Wystrój klasy, gazetka, rekwizyty do „teatrzyku”, itd.
2. Poznawanie metod aktywizacji nauczania oraz ich wykorzystanie na lekcjach. - Studiowanie literatury metodycznej.
- Hospitacje Na bieżąco Konspekty, arkusze obserwacji lekcji.
3. Obserwacja zajęć u opiekuna stażu i innych nauczycieli - Obecność na lekcjach innych nauczycieli, omówienie zajęć Na bieżąco Arkusze obserwacji lekcji.
4. Doskonalenie własnego warsztatu pedagogicznego. - Kursy metodyczne, szkolenia, seminaria i warsztaty, aktywny udział we wszelkich dostępnych formach dokształcania. Na bieżąco Zaświadczenia, certyfikaty, dyplomy
5. Dokumentacja własnych działań pedagogicznych. - Gromadzenie dokumentacji, jej analiza i korzystanie z wniosków. Na bieżąco Scenariusze zajęć, programy, plany wynikowe, ankiety, testy.
6. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie pracy nauczyciela. - Obserwacja, zajęć i lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli
- Uczestnictwo w spotkaniach z opiekunem stażu, rozmowy, wspólna analiza obserwowanych zajęć, formułowanie wniosków, wskazówek do dalszej pracy.
- Udział w formach doskonalenia zawodowego (szkolenia zewnętrzne i wewnętrzne)
- Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej Na bieżąco

Notatki z hospitacji

Notatki ze spotkań

Zaświadczenia

Wykaz przeczytanej literatury, notatki
7. Propagowanie zasad dobrego wychowania, kultury osobistej i tolerancji wobec innych ludzi, również obcokrajowców. - Lekcje obejmujące zagadnienia z kultury krajów anglojęzycznych, rozmowy z uczniami, dzielenie się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat różnic kulturowych. Na bieżąco Konspekty oraz świadomość kulturowa uczniów.
8. Motywacja ucznia do nauki i rozwoju, kształtowanie autonomii ucznia w zakresie pracy nad językiem. - Rozbudzanie zaangażowania i motywacji uczniów na lekcji oraz poza nią poprzez:
Ciekawe projekty współtworzone przez uczniów, nagrody-naklejki, udział w teatrzyku, konkursy językowe itd.
Wskazywanie uczniom dostępnych źródeł i form samodzielnej nauki języka. Na bieżąco Konspekty, zeszyty uczniów, wystrój klasy
9. Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu oraz samokształcenie. - Obowiązkowe uczestnictwo w szkoleniowych radach pedagogicznych.
- Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb. Według harmonogramu
Na bieżąco Listy obecności

Zaświadczenia
3. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r., §6 ust.2 pkt.3)
ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMINY DOWODY REALIZACJI
1. Pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub mającym trudności w nauce - Rozmowy z uczniem, współpraca z wychowawcą i/lub pedagogiem szkolnym oraz rodzicami. Na bieżąco Wyniki w nauce uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
2. Obserwowanie i analizowanie możliwości uczniów - Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów
okres stażu Wdrażanie wniosków do pracy
4.Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r., §6 ust.2 pkt.4).
ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMINY DOWODY REALIZACJI
1. Opanowanie umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych. - Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli.
- Prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu.
- Wyrabianie umiejętności omawiania i analizy zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
- Nauka opracowywania scenariuszy lekcji. Według harmonogramu Arkusz obserwacji.

Konspekty zajęć.
2. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami - Współpraca z nauczycielami, dzielenie się doświadczeniami, analiza i samoocena. Na bieżąco Kontakty interpersonalne z gronem pedagogicznym.
3. Analiza i samoocena swoich zachowań. - Analiza własnych lekcji, notatek i rozmów po hospitacyjnych Na bieżąco Wyniki pedagogiczne i wnioski do dalszej pracy
4. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej i dydaktycznej. - Wykorzystanie technologii komputerowej i Internetu w pracy nad rozwojem zawodowym, przygotowaniem materiałów do lekcji oraz na lekcjach z uczniami.
- Wykorzystanie Internetu, słowników multimedialnych, interaktywnych gier i zabaw w pogłębianiu wiedzy własnej i uczniów.
- Wykonanie środków dydaktycznych do zajęć; m.in. program i-Tools
- Opracowanie testów, sprawdzianów Na bieżąco Niniejszy plan, scenariusze lekcji.

Wykaz stron internetowych,
Przykładowe materiały z Internetu wykorzystane na lekcjach.
Przykładowe testy, sprawdziany

....................................................
Nauczyciel stażysta

.....................................................
Opiekun stażu
Zatwierdzam do realizacji:

.....................................................
Podpis i pieczęć Dyrektora Szkoły
Tychy, dnia ……………………………….